Kancelaria
Telefon księdza dyżurnego
Odwiedź nas:
Kancelaria
Kancelaria parafialna
Parafii pw. NMP Królowej Polski w Słotowej
tel. 14 6397267
e-mail: slotowa@diecezja.tarnow.pl
Poniedziałek - Piątek
Pół godziny po mszy
Wymagane dokumenty
CHRZEST
- Akt urodzenia dziecka z USC.
- Świadectwo Ślubu kościelnego rodziców dziecka jeśli ślub był udzielany w innej parafii.
- Zaświadczenie od rodziców chrzestnych z ich parafii zamieszkania, że są katolikami wierzącymi i praktykującymi i mogą pełnić godność ojca i matki chrzestnej.
- Rodzicami chrzestnymi mogą być osoby, które:
- ukończyły 16 rok życia;
- przyjęły Sakrament Bierzmowania;
- są wierzące i praktykujące;
- są w stanie wolnym (nie żyjący w tzw. wolnym związku małżeńskim - na próbę), bądź żyją w związku sakramentalnym (po ślubie kościelnym);
- Rodzice dziecka, rodzice chrzestni uczestniczą w katechezie chrzcielnej.
- Rodzice dziecka, rodzice chrzestni a także najbliższa rodzina - powinni przystąpić do spowiedzi św. i przyjąć Komunię św.
Małżeństwo
Zawarcie małżeństwa sakramentalnego, ze względu na swoją formę publiczną oraz skutki społeczne, wymaga odpowiedniego przygotowania.
Dokumenty, jakie będziecie musieli zgromadzić i przedstawić przed ślubem to:
1. Świadectwo chrztu świętego (tzw. metryka chrztu)
- czyli odpis z Księgi chrztów, po który powinniście udać się do parafii, na terenie której został Wam udzielony sakrament chrztu świętego. Dokument ten jest niezbędny do prowadzenia dalszych przygotowań do zawarcia przez Was małżeństwa sakramentalnego, prócz tego, że dowodzi on, że zostaliście ochrzczeni w Kościele katolickim, stwierdza także stan wolny. Takie świadectwo chrztu nie powinno być wystawione wcześniej niż 6 miesięcy przed planowaną datą ślubu.
2. Ostatnie świadectwo ukończenia katechizacji szkolnej
- czyli ostatnie świadectwo szkolne, jakie otrzymaliście, na którym odnotowana jest ocena z religii. Jest to dokument do wglądu, a jego zadaniem jest stwierdzenie uczestnictwa w katechezie szkolnej, która stanowi etap przygotowania bliższego do zawarcia sakramentu małżeństwa.
3. Zaświadczenie z USC
- jest to dokument o charakterze już nie kościelnym, a cywilnym. Jego zadaniem jest – analogicznie do świadectwa chrztu świętego – stwierdzenie stanu wolnego. Dokument ten powinien być doręczony duszpasterzowi nie później niż 2 miesiące przed planowanym ślubem. Bez tego dokumentu, kapłan nie będzie mógł udzielić Wam ślubu. Jeśli zawarliście wcześniej związek cywilny, wówczas powinniście przedstawić odpis aktu zawarcia małżeństwa cywilnego.
4. Dyspensa lub zezwolenie
- w niektórych przypadkach, do ważności zawieranego małżeństwa będzie konieczna dyspensa lub zezwolenie. Jeśli zaistnieje konieczność przedłożenia takiego dokumentu, poinformuje Was o tym duszpasterz w trakcie rozmowy w kancelarii parafialnej. On także pokieruje procedurą udzielenia dyspensy lub otrzymania zezwolenia.
5. Świadectwo uczestnictwa w katechizacji przedślubnej
- świadectwo takie otrzymacie po ukończeniu katechizacji przedślubnej, która w naszej diecezji może odbywać się czy to w parafii, czy w ośrodku rekolekcyjnym. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj.
6. Potwierdzenie uczestnictwa w spotkaniach w poradni rodzinnej
- po odbyciu trzech spotkań w parafialnej poradni rodzinnej, Doradca, który prowadził z Wami spotkania, potwierdzi ich odbycie na druczku, który otrzymaliście od duszpasterza w trakcie pierwszego spotkania w kancelarii parafialnej. Więcej na temat spotkań w Parafialnej Poradni Rodzinnej znajdziecie tutaj.
7. Zaświadczenie (zaświadczenia) o wygłoszonych zapowiedziach przedślubnych lub dyspensy od nich
- jest to dokument wydawany w sytuacji, w której zapowiedzi przedślubne wygłaszane są w innej parafii niż ta, w której planujecie zewrzeć małżeństwo sakramentalne. Po wygłoszonych zapowiedziach, o ich potwierdzenie należy poprosić Księdza proboszcza danej parafii.
Pogrzeb
W kancelarii parafialnej należy ustalić termin pogrzebu.
Zgłaszając pogrzeb należy posiadać przy sobie:
- Akt zgonu zmarłego wystawiony przez USC;
- Kartę zgonu wystawianą dla celów pochówku;
- Zgodę własnego Ks. Proboszcza (jeśli zmarła osoba przed śmiercią mieszkała poza naszą parafią, zob. KPK 1177);
- Zaświadczenie Ks. Kapelana o udzielonych przed śmiercią sakramentach św. (jeśli taka sytuacja miała miejsce).


